Strax nedanför går i vanliga fall tågen på Saltsjöbanan. Den invigdes 1 juli 1893 (för 130 år sedan). Två år tidigare hade en arbetschef tillsats för genomförandet av bygget. Det får därför framhållas att Saltsjöbanan verkligen färdigställdes i rekordfart trotts att det fanns flera stora utmaningar.
De långa tunnlarna under Henriksdal samt från Londonviadukten in till Stadsgården var med dåtidens utrustning för tunnelbyggnation stora utmaningar. Den senare är ca 640 meter lång och var då Sveriges längsta tunnel. Sprängning skedde dygnet runt till de kringboendes stora irritation.
Den mycket utmanande terrängen med stark kupering och att det i det närmaste helt saknades vägar längs järnvägssträckningen var ytterligare utmaning. Avsaknandet av vägar löstes med att förlägga järnvägen så nära Saltsjön som möjligt så att transporter kunde ske med båt.
Som mest arbetade 1000 man med Saltsjöbanan. Kostnaden för de 15,8 km långa banan var rekordstor 125:-/ meter. (att jämföras med en årslön för en konduktör som då var drygt 1000:-)
Saltsjöbanan trafikerades med ånglok fram till 1914 då den var helt elektrifierad. Vid ungefär samma tidpunkt utökades Saltsjöbanan med linjen Igelboda till Solsidan.

Några av arbetarna som deltog i byggandet av Saltsjöbanan. Loket kommer från Nya AB Atlas i Stockholm. Foto 1893.